.: کرمانشاه دیار شیرین :.

نوشته هایی از کرمانشاه

.: کرمانشاه دیار شیرین :.

نوشته هایی از کرمانشاه

سلام

از چند روز دیگر مطالب وبلاگ کرمانشاه دیار شیرین را به اینجا منتقل میکنم. 
نظرات 2 + ارسال نظر
یک دوست شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 19:12

بنام خدا
عملکرد صنایع استان کرمانشاه
ضرورت دارد که عملکرد چهار سال و اندی مدیریت آقای سعید سیاری و همکاران ایشان آقایان جمال تخت شاهی معاون تولید، کیومرث فروتنی معاون برنامه ریزی، توسعه و فن آوری، محسن رستمی رئیس اداره توسعه صنعتی و شافعیان رئیس اداره خدمات صنعتی برای دلسوزان شهر خود، خلاصه وار تشریح نمائیم:
آقایان می گویند در استان کرمانشاه بیش از 600 واحد صنعتی فعالیت دارند و طی این دوران استان از نظر رتبه سرمایه گذاری و اشتغال از 24 به استان هیجدهم صعود کرده است و بیش از هزار فقره جواز تأسیس در دست بررسی و اقدام می باشد و معادن سنگ و ... فعال و مشکل مردم حل شده و بیکاری از 24 درصد به حداقل ممکن رسیده است.
بیش از ششصد میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی دلار دریافت شده است.
پانزده میلیون دلار ارز یارانه ای (ارزش هر دلار 1750 ریال) تعلق گرفته است.
صدها میلیارد ریال وام بانکی با سود یارانه دار در بخش صنعت اختصاص یافته است.
ولیکن واقعیت امر چیست؟

عملکرد این گروه باعث شد:
1- اکثر واحدهای تولیدی موجود و طرح های در حال احداث غیرفعال و یا با درصد بسیار پائینی از ظرفیت اسمی کار کنند و صدها واحد راکد و یا در آستانه ورشکستگی کامل هستند.
2- واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی جاده سنندج، فرمان و خصوصاً شهرکهای مناطق محروم روانسر، اسلام آباد غرب، سرپل ذهاب، قصر شیرین، گیلان غرب و سنقر عمدتاً غیر فعال هستند.
3- واحدهای شاخصی همانند کاغذ غرب، پنیر غرب، شباب غرب، گونی بافی بیستون، کشمیر، محصولات بهداشتی غرب، نساجی غرب، ناز بویه، فرش غرب و ... کاملاً تعطیل و از اشتغال 12 هزار نفری بخش صنعت با توجه به عملکرد نامناسب ایشان و عدم پیگیری آنان هزاران نفر بیکار شدند.
4- گروه روز نوش در آستانه بحران بوده و میلیاردها ریال بدهی معوق به بانکهای استان دارد.
شرکت کرپ ناز با سرمایه گذاری بیش از 30 میلیارد تومان و داشتن بیش از چهارصد نفر پرسنل، بحرانی و در آستانه تعطیلی و ورشکستگی میباشد.
بدلیل عدم حمایت این باند شرکت آرد روانسر با سرمایه گذاری حدود 10 میلیارد ریال در شهر محروم روانسر سالهاست همچنان غیرفعال میباشد.
شیر تعریف بحرانی و با داشتن حدود صد کارگر دارای بدهی معوق به بانکهای استان می باشد.
5- پانزده میلیون دلار ارز رایانه ای (هر دلار 1750 ریال) به شرح زیر توزیع شد ولیکن آیا واحدی در این زمینه راه اندازی شد یا خیر و یا اینکه تمامی این 15 میلیون دلار صرف واردات ماشین آلات نو شده است یا نه، نیاز به بررسی دارد ضمناً تاکنون معیار خاصی برای توزیع ارز را ارائه داده نشده .
شرکت تایر کرد 3/2 میلیون دلار
شرکت مهر کام پارس 5/4 میلیون دلار
شرکت آراد غرب 3/1 میلیون دلار
شرکت چرخ معارف 5/1 میلیون دلار
و ...
6- از این ششصد میلیون دلار صندوق ارزی چه مبلغی صرف واردات ماشین آلات نو یا دست دوم شده است و به نظر آیا همان میزان سرمایه گذاری شده و یا آیا به بهره برداری پیش بینی شده خواهد رسید.
7- صدها میلیارد ریال وام بانکی با چه معیاری، به چه دلیلی، به چه اشخاص حقیقی و حقوقی و به چه طرح هائی داده شده است و آیا عملاً سرمایه گذاری لازم انجام پذیرفته است یا خیر، نیاز به بررسی دارد.
8- آیا در تخصیص اعتبار ارزی و ریالی مناطق محروم بهره مند شده اند یا خیر نیاز به بررسی دارد.
9- طرح قند کنگاور و شاید هم طرح های دیگر بدون داشتن زمین و امکانات توسط این آقایان به کمیته راهبردی استان جهت اخذ تسهیلات ارزی و ریالی معرفی شده اند .
10- فراری دادن سرمایه گذاران بدون پارتی و زد و بند از جمله در زمینه سیمان و خصوصاً سرمایه گذاری یک گروه اسپانیائی بعنوان سرمایه گذار خارجی باری احداث کارخانه سیمان به ظرفیت 2 میلیون تن در سال در شهرستان محروم و جنگزده سر پل ذهاب و اسلام آباد غرب به قصد صادرات به عراق به بهانه حمایت از گروه مدلل (سیمان سامان)، نیاز به بررسی جدی دارد.
همگان می دانند که برای بازسازی کشور عراق و حتی صادرات سیمان به سایر کشورهای منطقه خلیج فارس می توان حداقل سه کارخانه سیمان دیگر با ظرفیت شش میلیون تن در سال در استان کرمانشاه احداث نمود زیرا در شرایطی که سیمان سایر کشورها از جمله ترکیه، روسیه، چین، هند، اوکراین و ... با بعد مسافت زیاد به کشور عراق حمل و صادر میگردد چرا این خیانت جدی صورت گرفت و آقایان سیاری و فروتنی و رستمی عملاً نه تنها مشوق این امر نبودند، بلکه عاملی برای فراری دادن این سرمایه گذاران شدند. البته جای تقدیر و تشکر از گروه مدلل وجود دارد! که اقبال خوش شانسی بر دوش این عزیزان نشسته و تمام درهای رحمت استان بر روی ایشان باز میباشد !
بازوهای اجرائی سعید سیاری (تخت شاهی، فروتنی، رستمی و شافعیان) می گویند ما فقط شریک کارهای خوب سیاری بوده ایم اگر استان رشدی داشته است ما هستیم ولیکن در کارهای منفی ایشان ما مقصر نیستیم و شریک ایشان نبوده ایم؟! ! !
همگان میدانند تمامی عملکرد سیاری توسط آقایان محقق شده و صورت پذیرفته است زیرا که هر طرحی ابتدا رئیس اداره برنامه ریزی و توسعه (رستمی) تأیید و سپس معاون برنامه ریزی (فروتنی) بررسی و تأیید و نهایتاً توسط سیاری به کمیته راهبردی استانداری ارسال می گردید البته در بعضی از مواقع نیازی به تأیید سیاری نبوده است.
فروتنی و رستمی از اعضای اصلی کمیته راهبردی بوده و آقایان هستند که بررسی می کنند که آیا فلان دستگاه دارای ارزش ریالی هست یا خیر و یا اینکه قیمتهای مندرج در پروفرماهای ارائه شده واقعی است یا کاذب.
11- چرا وام چند میلیارد ریالی به واحد نساجی آقای سایاری الان مشکل جدی دارد و مجدداً اقساط معوق این واحد به بانک تقسیط شده است (ایشان فامیل چه کسی است)
12- آقای مهندس نعمت زاده در زمان تصدی پس مدیریت عامل پتروشیمی ایران با توجه به تجربه خود در زمان تصدی پست وزارت صنایع وقت، دستور داد کلیه واحدهای موجود پتروشیمی و طرحهای در دست احداث از سازمانهای صنایع و معادن استانها مجوز بهره برداری و مجوز تأسیس دریافت نمایند بلکه بتوانند:
1- از معافیت گمرکی و سود بازرگانی برای واردات ماشین آلات استفاده نمایند.
2- از معافیت مالیاتی در زمان تولید و بهره برداری نیز استفاده کنند.
در حقیقت کلیه عملیات احداث، خرید و نصب ماشین آلات، سرمایه گذاری و پشتیبانی های لازم توسط شرکت ملی پتروشیمی ایران انجام می شود و اگر مبلغ سرمایه گذاری در خصوص پتروشیمی کرمانشاه، پتروشیمی بیستون و پتروشیمی سوم (پلیمر کرمانشاه) را از رقم سرمایه گذاری صنایع حذف نماییم (زیرا که ارتباط چندانی به سازمان ندارد) آیا استان مجدداً از رتبه 18 به 24 و یا شاید 28 سقوط نخواهد کرد؟
ذکر این نکته جالب است که سیاری پیشنهاد نموده است و استاندار جدید جناب آقای غفوری(مالک اشتر! ) اصرار بر این دارد که یکی از آقایان تخت شاهی، فروتنی و یا رستمی مسئولیت سازمان را به عنوان رئیس و یا سرپرست عهده دار شوند؟ ! ! !
همشهریان عزیز ،تصور نمیکنید انتصاب مجدد معاونان سیاری نقش مثبتی در باز کردن گره کور صنعت استان نداشته که هیچ ، بقیه سهم ما و فرزندان ما نیز به یغما خواهد رفت و بقول معروف تکیه بر باد خواهد بود.

ساسان اخوان گوران دوشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 15:58

جناب آقای سیاری نمونه بارز یک مدیر با لیاقت وشایسته است افسوس که خیلی از همکارانشان قدر چنین شایسته ای را ندانستد در حالی که این کرمانشاهی تبار میتوانست خدمات ارزنده ای به کرمانشاه بدهد باید در رکاب همدان باشد امیدوارم که مسئولین کرمانشاه کارنامه درخشانی چون سیاری به جای بگذارند ضمنا ریاست سازمان صنعت معدن وتجارت استان همدان رابه ایشان تبریک میگویم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد