.: کرمانشاه دیار شیرین :.

نوشته هایی از کرمانشاه

.: کرمانشاه دیار شیرین :.

نوشته هایی از کرمانشاه

نشانه هایی از بازار تاریخی کرمانشاه وجود ندارد

بازار قجری کرمانشاه که نوع ساخت و شیوه معماری آن غرب و شرق این شهر را به هم متصل می کرد، به دلیل ساخت خیابان های مختلف در کرمانشاه ارتباط و پیوستگی اولیه خود را کاملا از دست داده است.
به گزارش «میراث خبر»، اولین ساخت و سازها در این بازار تاریخی و زیبا، حدود 70 سال پیش با احداث خیابان مدرس (سپه سابق) اتفاق افتاد و بخشی از بازار در این مرحله تخریب شد. سپس با ساخت خیابان های دیگر در غرب و شرق شهر، قسمت هایی از این بازار، تخریب و در حال حاضر از حالت منسجم و یکپارچه خود خارج شده است.
در گذشته تمامی بازار کرمانشاه دارای سقف های طاق ضربی بود و نورگیری و تهویه هوا به وسیله روزنه هایی که در بالای سقف بازار تعبیه شده بود، انجام می شد.
این سقف زیبا که ضخامتی یک متری داشت، به مرور زمان و عدم رسیدگی در برخی قسمت ها تخریب شد که در برخی نقاط با ورق های فلزی و شیروانی پوشیده شد و یا بدون پوشش باقی ماند.
کف بازار کرمانشاه به وسیله آجر و سنگ، سنگفرش شده بود که این بخش نیز به دلایل مختلف از جمله عدم رسیدگی به موقع تخریب شد و هم اکنون هیچ اثری از آن باقی نمانده است. در حال حاضر کف بازار کرمانشاه در بسیاری نقاط از سیمان یا آسفالت پوشیده شده است.
بازار کرمانشاه در سال 1268 ه.ق به دستور حاکم وقت کرمانشاهان شاهزاده امام قلی ملقب به عماد الدوله ساخته شد و در بخش مرکزی شهر کرمانشاه قرار دارد.
منبع     CHN
نظرات 1 + ارسال نظر
زهرا سه‌شنبه 28 تیر‌ماه سال 1384 ساعت 11:45

اگر روزی این وبلاگ یاد آمد به آدرس http://hasty00.blogfa.com/ سر بزن من منتظر خبر هایی از کرمانشاه هستم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد