در سایت وزین
کرمانشاه امروز بر خوردم به خبری راجع به رتبه بندی دانشگاه های
علم پزشکی کشور و ارتبه شانزدهمی کرمانشاه....
عرض شود که بعد از اعتراض آقای حشمت اله فلاحت پیشه ، نماینده محترم اسلام آباد غرب
به دکتر پزشکیان وزیر بهداشت خصوصا در مورد وضعیت اسفبار آموزش پزشکی در کرمانشاه
و پاسخ سربالای وزیر و ارائه آمارهای موفقیت آمیز و تابناک، دستگاه و ابواب جمعی وزیر با ارائه
و
انتشار نتایج ارزشیابی موسسات آموزش پزشکی سعی بر صحه گذاشتن بر نظرات وزیر نمودند.
جالب اینجاست که تا همین چندی قبل نتایج مندرج در سایتهای وزارت به گونه ای دیگر بود.
بهرحال نکته قابل توجه در ارائه رتبه بندی نهایی که به این صورت است:
در اینجاست که اولا همانطور که مشاهده میکنید، در بعضی رتبه ها چند دانشگاه قرار گرفته اند و بعبارتی رتبه بندی مطلق و مختص نیست.
اما از همه مهمتر این است که نظاره گر این آمار باید ابتدا شاخصهای این رتبه بندی را نیز در نظر داشته باشد تا بعد بتواند قضاوت درستی از رتبه ها و استحکام این مرتبه ها داشته باشد.
بعنوان مثال گرچه نتایج کلی این تحقیق و رتبه بندی به لحاظ آماری میتواند درست هم باشد. اما شاخصهایی که بر اساس آنها میتوان پی به کارایی سیستم آموزشی یک دانشگاه برد و در باب آن نظر داد ، در این ارزیابی در دل بسیاری از شاخصهای غیر آموزشی و بعبارتی سخت افزاری مدفون گردیده اند.
برای تنویر ذهن خواننده محترم باید عرض شود که فی المثال یکی از شاخصهایی که بواسطه آن میتوان ارزیابی از میزان دانش آموزش داده شده و درنتیجه کارایی دانشجویان پزشکی بدست آورد، نحوه و رتبه علمی دانشجویان پزشکی است که با توجه به اخذ دو امتحان جامع علوم پایه و علوم بالینی در طی دوره تحصیل طب ،با ارزیابی این نمرات میتوان پی به کارایی سیستم آموزش برد. و الا دخالت دادن ارقامی مانند تعداد کلاس ، تعداد مجلات کتابخانه، تعداد کامپیوترهای یک دانشکده.... و شاخصهایی از این دست که بیشتر سخت افزاری و نه مغز افزاری هستند نمیتواند معیار دقیقی برای ارزیابی باشد.
حال توجه بفرمائید به رتبه بندی دانشگاهها از نظر رتبه آزمون پیش کارورزی و علوم پایه و پیدا کنید کرمانشاه را.....
جدول 37. مقایسه دانشکده ها در معیار آزمون جامع پیش کارورزی
جان کلام اینکه این چیزی که در رسانه ها در بوق انداخته اند خیلی با واقعیت فرق میکند.
آها یادم آمد.
این جدول زیر را هم از
سایت معاونت آموزشی وزارت ببینید تا متوجه شوید وضعیت آموزش رشته های تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در چه وضعی است. لازم بذکر است اخیرا تعدادی از مسئولین ئانشگاه علوم پزشکی اظهارات دکتر فلاحت پیشه را در باب اوضاع آموزش تخصصی و تعطیل شدن بعضی رشته های تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را تکذیب و حمل بر عدم اطلاع ایشان کرده بودند. جدول زیر را مشاهده بفرمائید:
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه |
ملاحضه بفرمائید عدم تائید بدین معناست که در بخشهایی ذکر شده امکان آموزش علمی و پذیرش دستیار تخصصی وجود ندارد. و باز عنایت بفرمائید بخشهایی که بطور مشروط تائید شده اند هم با استفاده از نفوذ و رابطه هایی است که وجود داشته است!.