.: کرمانشاه دیار شیرین :.

نوشته هایی از کرمانشاه

.: کرمانشاه دیار شیرین :.

نوشته هایی از کرمانشاه

دو مطلب

malak tavous

۱-چند روز پیش بطور اتفاقی مطلبی را از آقای رضا علامه زاده دیدم با عنوان حج شیطان پرستان. در توضیحات بعدی ایشان اشاره کرده بود که اینان پیروان فرقه یزیدی هستند. البته خودشان نیز اشاره کرده بودند که این واژه و عنوان یزیدی احتمالاً بر گرفته از ایزدی میباشد. ایشان توضیحاتی در خصوص شرکت در  یک مراسم سه روزه داده بودند که آنرا حج شیطان پرستان نامیده بودند.

خواندن این مطلب و شباهتها و قرابتها با آئین یارسان یا همان اهل حق یا علی اللهی که پیروانی را در منطقه ما دارد مرا واداشت تا نامه ای برای نگارنده بفرستم و ایشان را به منابعی متقن ارجاع دهم.

راستش بطور خلاصه باید بگویم آئین یارسان پیروانی چند در کشورهای منطقه ما دارد. در ترکیه و سوریه به آنان علوی یا بکتاشی ( بر گرفته از لقب سلطان اسحاق یعنی حاجی بکتاش) ، در ایران به آنان اهل حق و علی الهی و حتی شیطان پرست و از القاب دیگرشان قزلباش و .... میباشد.

از اصول آین آئین که ریشه در ازمنه کهن دارد من بدلیل اطلاعات ناقصم چیزی نمیگویم ولی نکته جالب آنست که تعدادی از کسانی  که دین آبا و اجدادی شان آئین یارسان بوده است با پشت پا زدن به آن موفق شده اند در مناصب خاصی پیشرفت کنند. در حالیکه سایرین چنین وضعی ندارند و از بسیاری جهات موفق به استیفای بسیاری از حقوق خود نمیشوند. جالب تر آنکه آندسته که به منصب رسیده اند و در افواه عمومی به " تاکسی برگشتی" معروفند برای آنکه اثبات کنند واقعا از آئین کهن خود برگشته اند جفای بیشتری بر مردمشان میکنند. من خودم شاهد رفتار فردی بودم که پس از تغییر آئین خود با نهایت سبوعیت با این مردم رفتار میکرد. ایشان الان معاون یک دانشگاه هستند.

 


2- فریدون زندی هم مشکلی دارد میشود. من که ندیده ام اما خواندم که تلوزیون در مصاحبه با حاج آقاهای عرصه فوتبال و  آنها که هنوز فوتبال علمی و روز دنیا برایشان در حد بچه های با معرفت  محل در زیر چهار سوق و زمینهای خاکی است، حسابی پنبه او را زده اند. به هر حال فریدون زندی چه بیاید و چخ نیاید برای ما افتخاریست که یک نام ایرانی دیگر در کشور آلمان دهان بدهان فریاد میشود و آنهم فریدون است.