.: کرمانشاه دیار شیرین :.

نوشته هایی از کرمانشاه

.: کرمانشاه دیار شیرین :.

نوشته هایی از کرمانشاه

حکایت آن مگس...

ملانا میفرماید:

آن مگس بر برگ کاه و بول خر همچو کشتیبان همی افراشت سر
گفت من دریا و کشتی خوانده‌ام مدتی در فکر آن می‌مانده‌ام
اینک این دریا و این کشتی و من مرد کشتیبان و اهل و رای‌زن
بر سر دریا همی راند او عمد می‌نمودش آن قدر بیرون ز حد
بود بی‌حد آن چمین نسبت بدو آن نظر که بیند آن را راست کو
عالمش چندان بود کش بینشست چشم چندین بحر همچندین نشست
صاحب تاویل باطل چون مگس وهم او بول خر و تصویر خس
گر مگس تاویل بگذارد برای آن مگس را بخت گرداند همای
آن مگس نبود کش این عبرت بود روح او نه در خور صورت بود

تای چی چوآن در کرمانشاه

Tai Chi
سالها پیش در زمینه ترانس مدیتیشن مطالعه و کار میکردم. بر همین اساس سیر مطالعاتی خودم را معطوف به مکاتب عرفانی عملی نموده و در نهایت، متناسب با کارم و پس از طی دوره های آموزشی در انجمن هیپنوتیزم پزشکی ایران ، این رشته را فرا گرفتم. البته هفت - هشت سال است که به دلایل شخصی دور و بر این قضیه نرفته ام. اما باید اذعان کنم که کار در این حیطه تاثیر مثبتی در زندگی من داشت . 
چه میگفتم؟.... آها!
در طی مطالعاتم با فرهنگ ورزش چین نیز که آمیخته ای راز آلود از ورزش- عرفان چینی است برخورد داشتم. از جمله این رشته ها  تای چی چووان بود که با توجه با تاکیدش بر اصل برقراری تعادل نیروهای جسم و روح خیلی برایم جالب بود .

.....حرکات هماهنگ تای چی جسم و روح را متحول ساخته , در نتیجه کارآئی انسان را در زندگی بالا می برد و از آنجائی که حرکات آن بسیار آرام می باشد , باعث ذخیره انرژی شده و به تمرکز ما کمک می نماید و باعث افزایش کارآیی فرد در تمامی ابعاد زندگی شخصی و اجتماعی می گردد . هر فردی با هر سن و سالی می تواند از آن بهره بگیرد . تا چی به دلیل نقش عمده ای که در سلامتی انسان بر عهده دارد , بسیار حائز اهمیت می باشد .

تای چی چوان , از شاهکار های ورزش باستانی ووشو می باشد . این ورزش وسیله ای است . برای نگهداشتن وضع بدن در حالت طبیعی و جلوگیری و بهبود امراض . انجام دادن بخشی از این تمرینات در بیمارستانها و آسایشگاهها تجویز می شود . تای چی روی بهبود بیماریهای مزمن مانند فشار خون , ضعف اعصاب و ناراحتی های ریوی اثر دارد . تمرین منظم تای چی , می تواند خاصیت ارتجائی نسوج , ششها و ریه ها و حجم تنفسی سینه و ظرفیت تهویه کردن ششها را افزایش دهد  و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن را بهبود بخشد . تمرینات تای چی همچنان می تواند استخوانها , ماهیچه ها و مفاصل را قوی بکند . ....


منتهی منبع خاصی برای فراگیری آن در دسترسم نبود. تا اینکه چند وقت پیش در یک برنامه ورزشی ، آموزش چند حرکت تعادلی آنرا دیدم و امشب هم موفق شدم سایت ایرانی آن را پیدا کنم .
قسمتهایی از فلسفه تای چی در این سایت شرح داده شده که خواندنش را به علاقمندان تصیه میکنم.
خوشبختانه در کرمانشاه هم یک مربی خانم برای آموزش تای چی معرفی شده اند. که امیدوارم فکری هم بحال آقایان بشود. 

خانم شیرین محمدی 

نایب رئیس تای چی چوان و سبکهای نرم درونی در امور بانوان استان کرمانشاه

مکان : کرمانشاه - میدان گلستان - به سمت کمربندی - باشگاه اندیشه زمان 

زمان :روزهای  زوج از ساعت 11 الی 13 

تلفن تماس :08314269492

 

دو کلام هم بشنوید از نماینده مان....

در صورت معرفی وزیر بهداشت ناتوان، با وی همراهی نمی‌‏کنیم

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس, گفت: انتخاب وزرای بهداشت و علوم نباید بدون مشورت با کارشناسان و کمیسیون‌‏های تخصصی مجلس انجام شود.
جهانبخش امینی, در گفت‌‏وگو با خبرنگار"ایلنا", افزود: شاید در مورد بسیاری از وزارتخانه‌‏ها رییس‌‏جمهور بتواند بدون مشورت و مستقل تصمیم‌‏گیری کند ولی در مورد وزرای علوم و بهداشت به دلیل چند بعدی بودن وظایف این وزارتخانه‌‏، انتخاب بدون مشورت به صلاح نیست.
وی افزود: وزیر بهداشت باید مورد تایید روسای دانشگاه‌‏ها و پزشکان باشد زیرا اگر وزیر آینده از سطح علمی پایین‌‏تری نسبت به این افراد برخوردار باشد یقیناً در برابر افراد توانمند موجود در جامعه پزشکی با مشکل مواجه می‌‏شود.
امینی, افزود: متاسفانه افرادی که به عنوان وزیر بهداشت احتمالی در لیست منتشر شده, معرفی شده‌‏اند دارای معیارهایی نظیر آشنایی با وزارت بهداشت نیستند و همین مساله در آینده برای آنها مشکل‌‏زا می‌‏شود.
وی افزود: اگرچه طبق قانون رییس جمهور اجازه دارد بدون مشورت کابینه را تعیین و معرفی کند اما برای پیشرفت کاری و با توجه به چالش‌‏های موجود در بخش سلامت، مشورت با کمیسیون تخصصی بهداشت خالی از لطف نیست.
وی افزود: با توجه به اینکه اعضاء کمیسیون بهداشت غالباً پزشک هستند و با مشکلات موجود در جامعه پزشکی به خوبی آگاهند در صورت معرفی افراد ناتوان در پست وزارت بهداشت به دلیل عدم همراهی کمیسیون بهداشت با وی مجبور خواهد شد تا در بین راه از ادامه خدمت بازماند.
امینی‌‏ افزود: در حال حاضر افراد مختلفی حتی خارج از کمیسیون بهداشت نیز برای اخذ پست وزارت بهداشت یا معرفی افراد ذی‌‏صلاح اعلام آمادگی کرده‌‏اند که در صورت توافق دولت جدید وارد عمل می‌‏شویم.

افاضت کلام:
جناب آقای دکتر احمدی نژاد بایست با شهره عالم امکان و خلاصه عالمان علم الابدان یعنی دکتر جهانبخش امینی که صاحب کیاست و واجد سیاست هم هستند وارد غور و شور میشد تا یک وزیری بغایت اندر خوب، نیکو و غیر ناتوان و صد البته مورد تائید پیر و مرشد و مراد ایشان، سخنور توانا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، انتخاب میشد و چه بهتر که
خود همین دکتر امینی را که البته در انجام امور خیلی خیلی وارد هم هستند معرفی مینمودند. خصوصا اینکه آنقدر به کار طبابت علاقمند هستند که هنوز از مطب گرانقدر واقع در سه راه مسکن دل نکنده و از هر فرصتی برای ویزیت مریض و صد البته دریافت حق العلاج استفاده میکنند 

داغ ما را تازه کردی ناصر جان...

این مطلب را ناصر در وبلاگش نوشته...  مثل همیشه زیبا و اینبار برای من بسیار نوستالژیک . شما هم بخوانید:

دریغا شیرین شهری که تلخکام گشت...

کرمانشاه که برایت بوی کودکی‌ها را می‌دهد و عطر نان‌برنجی در تاریکه‌بازار و درخشش انگشترهای لعل و زمرد و بساط چرخی‌ها و دست‌فروش‌ها و «پهلوان‌»های معرکه‌گیر و شب‌های تاق‌بستان و سراب‌نیلوفر، کرمانشاهی که به شیرینی نام شیرین بود و به محبوبیت نام فرهاد، کرمانشاهی که هشت سال در بدترین بمباران‌ها و موشک‌باران‌ها نفس می‌کشید و نبض شهر در هجوم جنگ و ددخویی همچنان پرغرور می‌تپید، این روزها در گذرهایی چند باره از آن، برایت طور دیگری است. غریب است، دلگیر و خفه است و در آشفتگی و کسالت به تهران می‌ماند. اصلاً بسیاری شهرها هویت خود را از دست داده و دارند سعی می‌کنند مثل تهران شوند!
کرمانشاه «شوهر آهو خانم» که انگار بوی نان تازه سید میران و عشق هما و اضطراب آهو خانم در آن موج می‌زند، در هجوم مدرنیته دگرگون شده است اما این مدرنیته بسیاری از صفات مثبت کرمانشاه را نیز با خود برده است. با خود ماشین و فلز و آهن و سیمان و خانه‌های چند طبقه و تابلوهای نئون آورده و در ازای این معامله انفجار جمعیت و مصیبت‌های آن را نیز آورده است. هجوم جمعیتی که ناگزیر برای یافتن فضای حیاتی به شهرهای دیگر نیز سرریز می‌شود.
می‌بینی؟ حتی علی اشرف درویشان دیگر مزه نمی‌دهد! حتی قصه‌های امروزش تلخ‌تر از «آبشوران» است. اینجا آن کرمانشاه خسرو و شیرین و نقش بیستون، کرمانشاه مردان حق و آوای خوش تنبور نیست. آن تنبورنواز پیر دست‌هایش ناتوان‌تر از آن است که چنگی بر تنبور کشد و زخم ناسور دلش کاری‌تر از آن است که دل به نسل دیگرش خوش دارد. چرا که فرزند او اینک نه تنبور که وافور بر دست گرفته و به جای مقام سحری و مجنونی و پاوه‌موری و الله‌ویسی و هجرانی و غریبی به افیون پناه آورده است. حتی شاید شهرام ناظری نتواند دیگر در چنین فضایی مست بوی الست شود و شاید حشمت‌الله لرنژاد نمی‌توانست بخواند: «کرماشان! کرماشان! شهر محبت‌نشان».
کرمانشاه آن کرمانشاه عمو نیست. عمو که بوی مردان قدیمی را می‌داد سال پیش برای همیشه از کرمانشاه و دنیا رفت و تنها حسرت و خاطرات روزگار کودکی با آن بنز آبی مسافرکش و رفتن به تاق‌بستان و سراب‌نیلوفر را برایت به جا گذاشت. آخرین بار که او را دیدی برایش یک صفحه گرامافون قدیمی گذاشتی: «واران وارانه...» و او به گل‌های قالی خیره شده بود و شاید به قدیم‌ترهای کرمانشاه فکر می‌کرد و سوزن گرامافون، واران وارانه می‌خواند و نوستالژیای او را از لابلای خاطرات گذشته‌های خوش بیرون می‌کشید. اینک نیست تا زخم‌ها و رنج‌های بیشتر ببیند.
کرمانشاه هم آن کرمانشاه نیست. گویی بر چهره‌ی پرغرور این شهر تاتوره پاشیده‌اند. سیطره‌ی سنگین فقر و بیکاری و اعتیاد در جای جای شهر بیداد می‌کند. تکدی و فحشا و بساط تن‌فروشی و هجوم مهاجران و هر آنچه مربوط به بیماری‌های شهرنشینی است مثل سرطان، مثل خوره، غرور شهر را می‌خراشد. آیا تو حساس شده‌ای یا واقعاً این گونه است؟ چه می‌توان گفت!؟ دریغا شیرین شهری که تلخکام گشت...

پیدا کنید پرتقال فروش را...

میگوید که بیمه خدمات درمانی برای مطبها یک سقف تعیین کرده یعنی مثلا بیشتر از یک تعداد بیمار که ویزیت بشوند بیمه تعهدی در قبال پرداخت هزینه ندارد.....
بعد با لبخندی ادامه میدهد : البته آقای..... استثناء ست . ایشان یک مجوزی از مرکز گرفته که برای ایشان سقف نگذارند. یعنی روزی ۲۰۰ نفر هم که مراجعه کنند . ایشان  میتوانند سهم مورد تعهد ادارات بیمه را دریافت کنند.
میگویم مگه هنوز مطب میره؟ میگوید: ای بابا دم به ساعت و در هر فرصتی سر کارش میره؟
میگم ای بابا اون که کارش چیز دیگه ایه!
میگوید: خودش اعتقاد دیگری دارد.
میگویم مگه کسی هم سراغش میره؟
میگوید: تا دلت بخواد. مردم گرفتارند . میروند به اسم بیمار. حق ویزیت را میدهند... بعد مشکلشان را هم مطرح میکنند ... خوب یه توصیه نامه ای هم شاید بگیرند و ... بهرحال طرف مقامیه برای خودش ...
 

دم خروس....

این خبر را عنایت بفرمائید:

رییس گروه پیشگیری از بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: پنج مورد بیماری وبا در این استان تایید شد.

دکتر " هنگامه نامداری تبار " روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سه سرباز از پادگان شهرستان قصرشیرین، یک نفر از بخش ماهیدشت کرمانشاه و یک مسافر نیز از منجیل استان گیلان دچار این بیماری شده است.

وی گفت: حال عمومی هر پنج نفر رضایت بخش است که پس از مداوا چهار نفر از آنان از بیمارستان مرخص و نفر پنجم نیز امروز از بیمارستان مرخص خواهد شد.

نامداری تبار افزود: هیچ گونه مورد مرگ ناشی از بیماری وبا در استان کرمانشاه گزارش نشده است.

وی گفت: ‪ ۱۳‬ستاد کنترل بیماری وبا اکنون در شهرستانها و یک ستاد مرکزی در مرکز استان تشکیل شده که اقدام به گزارش‌گیری کرده و تمام موارد اسهالی را تحت مراقبت قرار می‌دهند.

والله آدم مات میماند که چه بگوید. اگر هفته پیش... روز چهارشنبه... خودم شاهد مرگ آقای ک حدودا ۷۰ ساله که تازه از شمال برگشته بود  نبودم ....اگر خودم مورد را گزارش نمیکردم....  شاید میشد حرفهای همکار بسیار گرانقدر را باور کرد . 
نمیدانم  تشکیلات شایسته سالار که واپسین روزهای حیاتش را میگذراند با لاپوشانی واقعیات چه هدفی را در سر میپروراند. مدعیان شعار دانستن حق مردم است  بهتر است بجای قسم حضرت عباس فکری برای دم خروس کنند.

سراب نیلوفر

sarab-e Niloofar


عرض شود بعد از مدتها رفتم سراب نیلوفر. یکساعتی میشود که برگشته ام. برایم جالب بود که یک مخیط خانوادگی در آنجا وجود داشت و از اراذل و اوباش و گردن کلفتها و معتادین که هی بالای سر زن و بچه مردم جولان میدهند و چشم چرانی میکنند و متلک میاندازند...خبری نبود.
ملت گوشه گوشه در آرامش نشسته بودند و خلاصه به همه توصیه میکنم بروند و استفاده ببرند.