.: کرمانشاه دیار شیرین :.

نوشته هایی از کرمانشاه

.: کرمانشاه دیار شیرین :.

نوشته هایی از کرمانشاه

****

۱) ظهور امپراطوری. عنوان کمیک استریپهاییه که دیوید هورسی کاریکاتوریست آمریکایی تهیه کرده و خدایی خیلی قشنگه  و صد البته رئیس جمهور بوش رو هدف مسخره خدش قرار داده.






ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۲) یه سری مطلب دارم پیدا میکنم راجع به ابوالقاسم خان لاهوتی یا لاهوتی خان شاعر و آزادیخواه کرمانشاهی که در تاجیکستان وزیر فرهنگ بود و روزگاری هم دست راست مولوتوف وزیر خارجه شوروی و مورد توجه استالین.
 
به هر حال شعر معروف
 تنیده یاد تو در تار و پودو  میهن ای میهن                      بود لبریز از عشقت جودم میهن ای میهن
که شجریان هم اون رو اجرا کرده از اشعار لاهوتیست. از بازماندگان و تبار لاهوتی ، که نام خانوادگی الهامی را برگزیدند. در حال حاضر نمیدانم کسی در کرمانشاه هست یا نه. من یک خانم الهامی میشناسم که باید برم سراغش و سوال کنم.
اما فعلا این اشعار رو از لاهوتی داشته باشید:
خبر داری که از غم, آتشی افروختم بی تو
در آن آتش, ز سر تا پای خود را سوختم بی تو

به هر شهری هزاران ماهرو دیدم ولی زان ها
به آن چشمت قسم, چشمان خود را دوختم بی تو

خریداران فراوانند و پر سرمایه, اما من
به چیزی جز خیالت خویش را نفروختم بی تو

مرا کشتند و از مهر تو هرگز رو نگرداندم
عزیزم! بین چسان درس وفا آموختم بی تو

ابوالقاسم لاهوتی 



به امیدی نشستم شکوة خود را به دل گفتم
همی خندد به من این هم مرا دیوانه می داند

به جان اوکه دردش را هم ازجان دوستتر دارم
ولی میمیرم از این غم که داند یا می داند

نمیداند کسی کاندر سر زلفش چه خونها شد
و لیکن مو به مو این داستان راشانه می داند

نصیحتگر چه می پرسی علاج جان بیمارم
اصول این طبابت رافقط جانانه می داند

----------------------
شعر از:ابوالقاسم لاهوتی




                              

نظرات 2 + ارسال نظر
رضا جمعه 5 دی‌ماه سال 1382 ساعت 07:35 http://rezarezareza.blogsky.com

به اینجا هم سر بزنید ---- هر سوالی داشتی بپرس --- آسیاب ما همه چیز خورد میکنه --- میتونم در همه موارد به شما عزیزان کمک کنم ------------------ rezarezareza.blogsky.com ------- هرچه میخواهد دل تنگت بگو
یادتون نره نظر بدین ها

مینا جمعه 5 دی‌ماه سال 1382 ساعت 14:13 http://mina24.persianblog.com

سلام . خونه نو مبارک . راستش اولین شاعر یکه که باهاش آشنا شدم لاهوتی بوده .
خیلی از شعراشو حفظم . زندگیش رو هم خوندم .
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد