.: کرمانشاه دیار شیرین :.

نوشته هایی از کرمانشاه

.: کرمانشاه دیار شیرین :.

نوشته هایی از کرمانشاه

اشتباه باستانشناس، عمارت مسعودیه کرمانشاه را تخریب کرد

تازه ترین نظریه های کارشناسی ثابت کرده است که عمارت مسعودیه قاجاری کرمانشاه، به دلیل اشتباه نظریه باستان شناسی «گیرشمن» در سال 1963 میلادی تخریب شده است.
به گزارش «میراث خبر»، «گیرشمن» و هیات همراه وی، بنای مسعودیه واقع در طاق بستان را که از ساختمان های دو طبقه و بسیار زیبای قاجاری ساخته شده بود را به واسطه سه نظریه از بین بردند. این گروه احتمال می داد که زیر این عمارت قاجاری، آثار ساسانی مختلفی وجود داشته باشد.
ضمن آن که معتقد بودند مساحت این عمارت، دهانه های اصلی سراب را کور کرده است و دهانه های چشمه آناهیتا (الهه آب) در زیر این بنا وجود دارد.
اما با تخریب این اثر هیچ یک از نظرات گیرشمن و هیات همراه وی، اثبات نشد.
بنا به گفته کارشناسان میراث فرهنگی استان کرمانشاه، امکان بازسازی این بنا نیز وجود ندارد، زیرا ستون های اصلی آن که در زیر آب زده شده بود، کاملا از میان رفته است.
در این مورد تنها اسناد مستندنگاری یک مورخ آلمانی به نام «لوشای» وجود دارد.
«عمارت مسعودیه»، یک بنای دو طبقه بسیار زیبا با تزیینات گچ بری و آیینه کاری منحصر به فرد بود که به دستور عمادالدوله، حکمران وقت کرمانشاه، در کنار سراب طاق بستان و نزدیک به نقوش برجسته این محوطه تاریخی در استان کرمانشاه ساخته شده بود.
طاق بستان، محوطه تاریخی و دارای یک سراب و نقوش برجسته ساسانی است که احتمالا این منطقه شکارگاه و محل تفریح پادشاهان ساسانی در روزگاران گذشته بوده است.

---------------------------------> منبع خبر : خبر گزاری میراث فرهنگی

نظرات 2 + ارسال نظر
باران دوشنبه 25 اسفند‌ماه سال 1382 ساعت 11:37 http://shamlo.blogsky.com

عمارت مسعودیه ۵۰ سال پیش خراب شده ...بم همین دیروز و تخت جمشید ....فردا ... تا کی می خواهیم فقط خبر تخریب بدیم ...ایران باستانی و تاریخی کم کم داره از دست میره ...

admin سه‌شنبه 4 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 15:07 http://p30stars.net

با درود و سلام خدمت شما دوست عزیز
سایت بسیار قشنگ،جذاب وپرمحتوایی دارید.من admin هستم. و فرومی آموزشی،علمی و تخصصی برای تمام ایرانیان راه اندازی کردم. خوشحال می شوم از تخصص و مهارت شما به عنوان مدیری لایق و کاردان بهره مند شوم.درصورت علاقه بازدیدی بفرمایید.
www.p30stars.net
موفق باشید.منتظر حضور سبز شما هستم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد